walvissen spotten - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vermaat van der Hoeven - WaarBenJij.nu walvissen spotten - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Vermaat van der Hoeven - WaarBenJij.nu

walvissen spotten

Door: Corine en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Vermaat

22 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

walvissen spotten

Het was al weer een tijdje geleden , maar vanochtend stond de wekker erg vroeg. En wel om 5.45 uur. De afspraak was om te vertrekken om 6.15 uur richting Hermanus. We gaan met een boot de zee op om walvissen te spotten. Na een autorit van zeker 1.5 uur kwamen we aan de haven. Ons gemeld en natuurlijk betaald. Nog even een broodje gescoord en de boot op. Corine en Wilma zijn aan wal gebleven. Dit vanwege de gevreesde deining op zee. En dat is voor hen een prima keus geweest..
Al vlug werd de eerste walvis gespot. En er volgde er meerdere. Geweldig om zo’n beest in het echt te zien. De meeste waren moeders met kalf. Jammer genoeg hebben we ze niet zo mooi uit het water zien komen zoals je vaak in natuurfilms en op foto’s ziet. Ze waren goed te zien en best wel van dichtbij. Missie geslaagd. Er was best een hoop deining maar toch weinig last gehad van zeeziekte. Alleen GJ is over zijn nek gegaan, maar is het dan ook direct kwijt. Goed, de twee dames weer opgepikt in Hermanus. Deze hadden zich ook prima vermaakt. Nadat zij van een heerlijk (uitgebreid) ontbijt hadden genoten hebben zij lekker rondgewandeld en natuurlijk nog wat caches gezocht. Daarbij hebben zij een travelbug gevonden welke we thuis gaan opzoeken waar deze vandaan komt.
Na weer veilig aan land te zijn gekomen zijn op zoek naar een eettentje. Dat hebben we gevonden even buiten Hermanus. We waren het er allemaal over eens. Een prima eettentje . iedereen had weer een volle maag en de auto weer in. Op we naar Stoney Bay. De pinquins leven daar. Het klinkt vreemd, want pinquins breng je altijd in verband met de pool met ijs en sneeuw, maar deze Afrikaanse Pinquin is waarschijnlijk komen overzwemmen en heeft zich hier in Zuid-Afrika gesetteld. Ook hier waren veel jongen beestje aanwezig. Het blijft een heerlijk aangezicht hoe deze beesten waggelen over het strand. Er moet wel bij verteld worden dat ze ook ongelooflijk stinken. En ze maken een zeer vreemd en luid geluid. Er stond hier heeeeeel veeeel wind. Het was gewoon lastig om te blijven staan, laat staan foto’s maken. Maar hopelijk zijn de foto’s toch gelukt.
Na een rit van 1.5 uur naar sea point (waar ons appartement is) waren we allemaal uitgeblust. Goed eerst een bakkie koffie en lekker bijkomen. Morgen vertrekken we weer terug naar Johannesburg. De laatste vakantiedagen komen eraan. Ook weer OK. Het is heerlijk om op vakntie te gaan , maar ook heerlijk om weer naar huis te gaan. Alleen het weer zijn we niet jaloers op in Nederland. Wer hebben hier nog steed een heerlijk zonnetje met zeker 26 graden. Niets om over te klagen dus.
O ja dat vergeten we bijna te vertellen: op de weg terug hebben we de kustroute genomen. Erg mooi . Deze weg gaat slingerend langs de kust langs de bergen. Met schitterende vergezichten. Opeens roept Corine: ik zie een beest. En jawel, net voor de kust ligt een mama walvis met kind. Een zeer fascinerend gezicht. En deze walvis zij ons gedag door ons haar staart boven water te laten zien. Natuurlijk geen fototoestel bij de hand, maar we kregen het nog wel even mee.

• 22 Oktober 2015 - 22:38

A3/monique:

Ik schreef het net al, hier is het echt herfst, maar ik vind dat ook wel weer lekker. De geuren en kleuren zijn prachtig nu. Walvissen....ja wij hebben dat een keer in Canada mogen meemaken. Ze zwommen onder de boot door en dan zijn ze best groot. De springende walvis kennen wij ook niet hoor, wij moesten het net als jullie doen met een staart of een kop, maar het in het echt zien van deze dieren blijft bijzonder. Die pinguïns...ooit zijn wij op Bass Rock, een Jan-van-Gentenkolonie in GB geweest en de vis- en poeplucht kwam je van verre tegemoet. Dat is waarschijnlijk wat jullie ook hebben geroken??? bbbrrr uuuuhhh echt heeeeeeeeel vies......Die GJ...toch geen sterke maag....Volgende week krijgen we hier 2 dagen van 17 a 18 graden dus wordt de overgang niet zo heel erg.......Nog veel plezier met elkaar. Wij gaan nu een weekje op stap, genieten van alle herfstdingen op de Veulwe.....tot gauw.....
    ps..dit keer waren alle drie de foto's goed ge-upload gelukkig.....

• 23 Oktober 2015 - 10:30

PA EN MA GIJSWIJT:

Wereldreizigers.
    Het waren weer leuke verhalen.
    Doe Jaap, Wilma en de kinderen de hartelijke groeten van ons en voor jullie een goede en
    voorspoedige terugreis.
    Tot ziens.