Palmwag - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Vermaat van der Hoeven - WaarBenJij.nu Palmwag - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Vermaat van der Hoeven - WaarBenJij.nu

Palmwag

Door: Corine en Mieke

Blijf op de hoogte en volg Vermaat

08 Oktober 2015 | Namibië, Windhoek

Palmwag Campsite

Vandaag zijn we bijtijds opgestaan. We hadden een paar dingen op het programma staan. Een bezoek aan de Orgelpijpen, de Verbrande Berg en de rotstekeningen van Twijfelfontein. De eerste stop was bij de Orgelpijpen. De auto moest geparkeerd worden en wij kregen gelijk een gids toegewezen die met ons mee zou lopen. Onze gids heette Bernadette. Zij vertelde ons over het ontstaan van de Orgelpijpen. De Orgelpijpen bestaan uit basaltzuilen in de rivierbedding. Ze zijn tot 5 meter hoog en meer dan 100 miljoen jaar oud. Ze zijn ontstaan door een vulkaan uitbarsting. Door de warmte van het magma en de koude omgeving ging het gesteente barsten. Uiteraard had Gerrit-Jan nog een aantal geocaches opgezocht, waarvan er 1 bij de orgelpijpen moest liggen. We vroegen Bernadette over zij er iets over wist en ze moest hartelijk lachen. Zij wist precies waar hij lag, maar wilde niets zeggen. Dus moesten we toch zelf zoeken. En met succes. We vonden de cache en hebben daar de trackable van Dick en Corine achtergelaten. Een mooie met delftsblauwe tulpen met daaraan vast een sleutelhanger van “010 isn’t just a code”. We hopen dat deze trackable in 2017 weer in Nederland is. Hierna gingen we naar Verbrande Berg. Deze berg is een overblijfsel van de vulkaan uitbarsting. Ook hier lag een geocache. Even een stukje 4x4 (om alvast in de mood te komen) en ook hier gestopt om een geocache te zoeken. Dick zocht bij de verkeerde rots, maar heeft wel iets van zichzelf achtergelaten. Gerrit-Jan, Mieke en Corine gingen wel naar de juiste plek en hadden de cache al snel gevonden. Hier hebben we de The Frogman trackable van A3 en Monique achtergelaten. De auto’s weer opgezocht en op naar de rotstekeningen van Twijfelfontein. Hier werden we netjes opgevangen door een meneer die aangaf waar we mochten parkeren. Daarna konden we naar de receptie lopen, waar we na betaling gids Dion meekregen voor de wandeling naar de rotstekeningen. Dit was een wandeling van ongeveer 45 minuten en het was enorm heet. Wij schijnen dit soort dingen altijd te plannen op het heetst van de dag. De wandeling ging over een pad met veel keien en rotsen. De 2400 tot 6000 jaar oude rotstekeningen zijn abstract en tonen naast dieren ook hand- en voetafdrukken. De schilderingen zijn steeds op beschutte plaatsen over overhangende rotsen of in spelonken aangebracht. Over de betekenis van de rotstekeningen is de wetenschap het niet eens. Dion heeft nog een foto genomen van ons alle vier. Daarna terug naar de auto, de parkeerwachter kreeg een fooitje en wij weer snel de auto in voor de airco en een boterham. Er lag nog 1 geocache in de buurt, waar we uiteraard naar toe gereden zijn. De cache lag als het goed is op de berg bij een sinkhole. De mannen zijn de berg opgeklommen en hadden hem zo gevonden. Daarna konden we op weg naar onze volgende camping. Het eerste gedeelte ging over een minder goede weg, maar gelukkig ging het na een tijdje over in een betere. We gokten dat we een plekje konden krijgen op camping Hoada. Dit was een aardig stukje rijden waarbij we ook nog een pas over moesten. Uiteindelijk kwamen we op de camping, maar was er tot onze schrik geen plek. Wat nu? We hadden al 270 km gereden en nu werd ons aangeraden terug te gaan naar de stad Palmwag. Dat betekende weer terug over de pas en een extra 50 km rijden. Net voor Palmwag was er een venetiarie controle, maar wij mochten uiteraard doorrijden. Vlak na deze controle kwamen we langs het bordje Lodges & Campsite Palmwag. Afslag genomen en bij de slagboom gevraagd voor een plek. Die hadden ze niet, maar we mochten op de parkeerplaats staan. Een soort overnachtingsplek met stroom en gebruik van alle faciliteiten. Echt een prachtige camping met mooie lodges. Nadat we ons geinstalleerd hadden zijn Dick, Mieke en Gerrit-Jan nog even gaan zwemmen. Daarna lekker pasta gemaakt en heerlijk gegeten. Nu zitten we bijna aan de koffie en gaan we lekker op tijd slapen. Morgen weer een nieuwe dag met nieuwe avonturen.

• 16 Oktober 2015 - 20:49

A3/Monique:

jaaaaaaaaaa gedropt en gelogd......ik was al zo benieuwd wanneer het zou gaan gebeuren. 'We' liggen in Namibië en het is niet eens mijn TB......leuk om te lezen, dat jullie coin nu ook daar ligt. Ik ga proberen het in de gaten te houden. Leuk om alles goed te kunnen opzoeken, want na even googlen de orgelpijpen gevonden. Bijzonder hoor. Hoe wonderlijk is de natuur. Ohh dat lijkt me echt niet leuk, weer terug rijden voor een kampeerplekje. Wel fijn, dat je op de parkeerplaats kan staan. Is dat niet link??? Of zie ik nu spoken?? Ik ga weer naar het volgende verhaal.....terwijl de openhaard hier heeeerlijk brandt....